Voorbereiding Lopers

Social Share

1. Hoe kan ik me als loper fysiek voorbereiden?

Ga niet onvoorbereid op pad. Besef dat je te voet naar Santiago gaat en dat je je benen nodig hebt om dat doel te bereiken. Dit betekent dat je de baas moet zijn over jezelf, dat je jouw eigen fysieke kracht controleert en dat je een eventueel haastgevoel in jezelf uitbant. Focus je bij de training niet op snelheid en het aantal kilometers dat je aflegt, maar besteed alle aandacht aan regelmaat en het bij je benen passend ritme. Vergeet nooit dat het bij lange-afstand-lopen om uithoudingsvermogen gaat, niet om presteren. Loop rustig, gelijkmatig en in cadans en las voldoende rustperiodes in. Stel je er op in dat je straks dagelijks zes tot acht uur bezig bent met wandelen en dat je dit enige weken vol moet kunnen houden. Loop met soepele, licht gebogen knieën; dat is beter voor je hielen.

Begin minstens zes weken voor vertrek te trainen, aanvankelijk twee dagen in de week, later om de dag en uiteindelijk dagelijks, de laatste weken met bepakking met af en toe een kilootje meer. En loop ook enkele keren met de spullen die je denkt mee te nemen op je pelgrimage. Je merkt dan vast dat er zaken zijn die je net zo goed thuis kunt laten.

Maak je niet onnodig moe, pauzeer en drink op tijd (ongeveer 1 liter water per 3 uur lopen, naar behoefte meer) en maak de etappes geleidelijk langer. Loop je eerst warm, doe de eerste 20 minuten langzaam aan, en voer daarna pas het tempo op. Forceer jezelf nooit!

In deze weken van training kun je tegelijkertijd je nieuwe wandelschoenen inlopen.

 

 2. Hoeveel kilometer kan ik op een dag te voet afleggen?

Een gemiddelde loper legt op een gemiddeld stuk camino ongeveer 4 km per uur af. Maar er zijn ook snelwandelaars die met de blik op oneindig als een schicht door het landschap schieten. Daarnaast zijn er rustige wandelaars, die om zich heen kijkend de omgeving in zich opnemen en de tijd nemen om eens een gebouw, een bijzonder monument of een bloemetje langs de weg te bekijken. Een schildpad ziet meer van de weg dan een haas.

 

Afhankelijk van je instelling en conditie, de zwaarte van je rugzak, de terrein- en weersgesteldheid en niet te vergeten het einddoel van je dagetappe, kun je op een dag meer of minder lopen. Een vaak gehoord gemiddelde is 20 à 25 km per dag, maar er zijn ook pelgrims die gemakkelijk 35 à 40 km op een dag lopen. Anderen nemen de tijd en overbruggen een afstand van 10 à 15 km per dag en daar is ook niets mis mee.

Stel dat je, lopend via Vézelay richting Pyreneeën, de afstand van ongeveer 2400 km kunt afleggen met een gemiddelde loopsnelheid van 25 km per dag, dan moet je er rekening mee houden dat je dik drie maanden onderweg bent.

In de uitspraak ‘hardlopers zijn doodlopers’ zit een kern van waarheid. De kans op lichamelijke letsels – en dit geldt vooral voor de minder getrainde loper – neemt toe naarmate de inspanning die je wilt of moet leveren groter is. Probeer dus vooral in de eerste weken van je tocht lichamelijk niet over de schreef te gaan. Vraag niet het uiterste van de achillespezen, de enkelgewrichten en beenspieren. Groot is de teleurstelling als je – zeker door eigen schuld – in de problemen komt en je reis moet afbreken. Met het advies om het vooral in het begin rustig aan te doen, kom je waarschijnlijk het verst.


In het onderdeel De weg naar buiten / Plan en begroot uw reis vindt u een module om het aantal loopdagen te berekenen.

 

 

 3. Wat heb ik nodig aan kleding?
Dit is voor iedereen verschillend, maar zorg er in ieder geval voor dat je op alle weertypen bent voorbereid. In Spanje loop je vaak op grote hoogte waar het zelfs in de zomer nog wel eens guur kan zijn.

Neem vooral kleren mee waarin je je lekker voelt. Vraag je ook af of je wat je meeneemt ook echt aan gaat trekken. Niets is zo frustrerend als bij thuiskomst kleding uit je rugzak halen die je onderweg nooit gedragen hebt. De ervaring leert dat je eerder te veel meeneemt dan te weinig.

Bedenk ook: hoe minder je meeneemt, hoe minder gewicht je mee hoeft te sjouwen. Dit betekent wel wat vaker onderweg je wasje doen. Een kledingstuk aan je lijf en één aan de waslijn is een aardig motto. Denk ook aan (nette) kleding voor ’s avonds.

 

 

 4. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een rugzak?

Rugzakken zijn er te kust en te keur, in diverse soorten en vooral in diverse maten. De inhoud wordt gemeten in liters. Afhankelijk van hoeveel je wilt meenemen, kies je voor een toerrugzak (40 tot 50 liter) of een trekkingrugzak (60 tot 75 liter). Als je onderweg kampeert, kom je al gauw uit bij deze laatste soort, maar bedenk dat een grote rugzak ook uitnodigt tot het meenemen van meer spullen, die je misschien niet nodig hebt, maar wel moet dragen.

Vroeger zag je regelmatig rugzakken met een uitwendig frame, maar tegenwoordig kom je deze vrijwel uitsluitend met inwendige frames tegen. Net als bij de aanschaf van schoenen geldt, ga naar een goede buitensportzaak, neem de tijd en laat je goed voorlichten.

Je rugzak moet perfect passen en lekker zitten. Daarvoor moeten de verstelmogelijkheden optimaal zijn. (...)

 

Het gewicht van een gevulde rugzak hangt als het goed is niet aan je schouders maar rust voornamelijk op je heupen, vandaar de heupband. Met de verstelriempjes krijg en houd je de rugzak op de goede plaats, waarbij het midden van de gordel op de heupen moet steunen. Als je je rugzak omhangt, moet je dat doen met hoog opgetrokken schouders. Concentreer je hierna vooral op de heupgordel die je zeer strak moet aantrekken. Laat daarna pas je schouders zakken. Het gewicht rust dus altijd op je heupen en je schouders moeten vrijelijk kunnen bewegen. Bij een goed passende rugzak kun je je hand tussen de schouders en de schouderband leggen. De draagriemen dienen ervoor om de rugzak in verticale positie te houden. In de aan de riem bevestigde lussen kun je af en toe je duim laten rusten. Dat is prettig om je handen even rust te geven waardoor ze ook direct minder opgezwollen zijn.

In tegenstelling tot wat sommige fabrikanten beweren, is geen enkele rugzak helemaal waterdicht. Bij langdurige en harde regenval gaan ze hoe dan ook lekken. Als je voor een poncho kiest, kun je daar je rugzak onder verschuilen. Je kunt ook een aparte regenhoes kopen. Er zijn er die je ook als flight bag kunt gebruiken. Het is sowieso verstandig je spullen in plastic zakjes te verpakken. Je kunt ze dan ook gemakkelijk sorteren.

Zit je rugzak tijdens het lopen toch niet prettig? Als enig experimenteren met verstelriempjes niet helpt, dan kun je eens proberen om je rugzak op een andere manier in te pakken. Vaak doet dat wonderen.